Moxie Spotlight | Meet Maiyan Ben-Yona - Moxie TLV

Moxie Spotlight | Meet Maiyan Ben-Yona

Discover Our Designers

מה מעורר השראה אצל היוצרים המוכשרים שלנו? מה הופך יוצר למצליח? איך מתגבשת קולקציה? איפה המעצבים התחילו?

היוצרים שלנו מגיעים מקצוות שונים של יצירה- אופנה, קרמיקה, טקסטיל, צורפות, פלסטיקה ועוד. תעשיית העיצוב בארץ מורכבת מיוצרים מוכשרים בעלי השראות יוצאות דופן שניתן למצוא רק פה. 

החלטנו לעורר דיאלוג עם היוצרים בנבחרת והיצירות שלהם, להכיר את הפנים והעבודה מאחורי הפריטים. לראות בעצמנו את הערך הבלתי מעורער של הכרת המקורות של הפריטים שאנחנו צורכים, והידיעה על מי הצריכה משפיעה. 

כל סטודיו וכל מעצב הוא עולם ומלואו. לכל אחד יש את תהליכי העבודה שלו, שיטות שהוא פיתח על מנת להגיע לתוצאות ייחודיות, והשקפת עולם יוצאת דופן שעזרה לו להגיע להישגים.

הפעם, נקבל הצצה לעולם של הקרמיקאית המוכשרת מעין בן-יונה, בוגרת החוג לקרמיקה בבצלאל (והיום גם מרצה בו). עבודותיה של מעין הוצגו בתערוכות שונות כגון צבע טרי, ובימים אלו בציפייה לפתיחת תערוכת היחיד הראשונה בגלרית פריסקופ בתל אביב (כולנו מחכים לפתיחת מוסדות התרבות). 

מעין בן יונה, 33, תל-אביב - יפו | קרמיקה 

1. מתי התחלת ליצור, ואיך בעצם הכל החל?

זה כאילו תמיד היה שם, אני לא מצליחה להיזכר מתי זה התחיל. כבר בתור ילדה הייתה לי משיכה לעבודה עם החימר, יש לי זיכרונות מהמגע והריח של החומר והציפייה של מה יצא מהתנור מהחוג שהייתי הולכת אליו בתור ילדה. 

כשטיילתי במרוקו הוקסמתי מהשפע של הקרמיקה שלהם, וזה היה הרגע שידעתי שזה זה, שבזה אני רוצה לעסוק. כשחזרתי לארץ התחלתי לחפש מקומות ללמוד בהם. ככה הגעתי ללמוד בבצלאל ועם סיום הלימודים פתחתי את הסטודיו שלי. 

2. מה המשמעות של יצירתיות בשבילך וכיצד זה בא לידי ביטוי בעבודה שלך?

זאת שאלה מאתגרת. יצירתיות זה ליצור משהו, בעבודה עם חומר הקרמי זה מה שקורה, אני יוצרת כלים. גוש של בוץ הופך להיות כוס או אגרטל או צלחת, זה יצירה של יש מאין. 

3. מאיפה את שואבת השראה, האם יש אדם/אירוע שהשפיע על היצירה שלך?

ההשראה שלי מגיעה מכל דבר שנמצא סביבי. טקסטילים, צמחים, צל של גדר, עטיפה של ספר, תכשיטים, יצורים ימיים.. אני מושפעת מאוד מתרבויות קדומות, קישוטי גוף ובאמת מכל מה שהמבט שלי קולט. 

4. במה את אוהבת להתעסק כרגע, האם את מתנסה בחומר חדש או גישה חדשה לעשייה שלך?

בתקופה האחרונה עבדתי על סדרה חדשה של עבודות שיוצגו בגלרית פריסקופ בתערוכות היחיד הראשונה שלי. יצורים המורכבים מתחילות קטנות של פורצלן, המחשבה שהובילה לתערוכה היא העיסוק באורנמנט שמלווה את כל העשייה שלי בשנים האחרונות ומה קורה לו כשהוא יוצא מפני השטח ומקבל חיים משלו. 

בנוסף, עבדתי לאחרונה על סדרה חדשה של גופי תאורה שבקרוב יהיו מוכנים, ויש עוד כמה הפתעות שמתבשלות כרגע בסטודיו ובקרוב יהיו מוכנות. 

5. ספרי לנו על עמית.ה/יוצר.ת שאת מעריכה ולמה את מתחברת ביצירה שלו.ה?

עירית אבא, מלכת הפורצלן. הכרתי אותה בתחילת הלימודים בבצלאל, הייתה מרצה שלי לאורך כל הלימודים וללא ספק הדמות שהכי השפיעה עלי כיוצרת. הגישה שלה לעבודה עם החומר ובכלל לחיים זה משהו שמעורר השראה והערכה רבה עבורי.