Moxie Spotlight | Meet Mon Terra - Moxie TLV

Moxie Spotlight | Meet Mon Terra

Discover Our Designers

מה מעורר השראה אצל היוצרים המוכשרים שלנו? מה הופך יוצר למצליח? איך מתגבשת קולקציה? איפה המעצבים התחילו?

היוצרים שלנו מגיעים מקצוות שונים של יצירה- אופנה, קרמיקה, טקסטיל, צורפות, פלסטיקה ועוד. תעשיית העיצוב בארץ מורכבת מיוצרים מוכשרים בעלי השראות יוצאות דופן שניתן למצוא רק פה.

החלטנו לעורר דיאלוג עם היוצרים בנבחרת והיצירות שלהם, להכיר את הפנים והעבודה מאחורי הפריטים. לראות בעצמנו את הערך הבלתי מעורער של הכרת המקורות של הפריטים שאנחנו צורכים, והידיעה על מי הצריכה משפיעה.

כל סטודיו וכל מעצב הוא עולם ומלואו. לכל אחד יש את תהליכי העבודה שלו, שיטות שהוא פיתח על מנת להגיע לתוצאות ייחודיות, והשקפת עולם יוצאת דופן שעזרה לו להגיע להישגים.

הפעם, למדנו על קיימות ועיצוב בעולמם יוצא הדופן של תמרה אפרת ויובל דישון, מקימי המותג Mon Terra - מיזם עיצוב בר-קיימא, המתמקד בבעית פסולת הפלסטיק שמייצרת תעשיית החקלאות הישראלית.

מון-טרה פיתחו תהליך המפיח חיים מחודשים בפלסטיק משומש, ויוצר ממנו פרטי עיצוב אקולוגיים, שימושיים ואיכותיים.

תמרה אפרת, 31, ויובל דישון, 35, תל-אביב - יפו | עיצוב בר-קיימא

 

1. איך בעצם Mon Terra התחיל?

נפגשנו לפני שנה וחצי בבוסטון בתוכניות יזמות חברתית ושם התחלנו לפתח מיזם שקשור בחקלאות אורבנית. בסוף התוכנית עשינו פיצ' וזכינו במימון להתנעת המיזם.
כשהגענו לארץ התחלנו לעבוד וחיפשנו ספקים שונים שיצרו לנו את המוצרים, גילינו שכל הספקים שמיתגו את עצמם כ"אקולוגיים" ו"ירוקים" לא באמת כאלה. רוב המוצרים לא מתמחזרים באמת או זקוקים לתנאים מאוד ספציפיים כדי להתמחזר. הידיעה הזו גרמה לנו לשנות כיוון ולפתוח מותג אקולוגי הממחזר פסולת מתעשיית הגינון.

2. ספרו לנו קצת על החומר המיוחד שאתם יוצרים פה, איך הגעתם לתוצר הזה?

המוצרים שלנו עשויים עציצי פלסטיק (מיכלי שתילה) המושלכים על-ידי גננים ומשתלות לאחר שימוש חד פעמי. הפלסטיק שאנחנו ממחזרים הוא פוליפרופילן. בחרנו למחזר אותו כי הוא הפלסטיק שפולט הכי פחות רעלים, וקל יחסית לעבוד איתו, הוא מותך בטמפרטורה נמוכה וכך גם לא מזהם את הסביבה. 
לאחר איסוף הפלסטיק אנחנו שוטפים אותו משאריות אדמה וגורסים לפתיתים קטנטנים במגרסת פלסטיק תעשייתית. אנו מכינים תבניות בהתאם למוצר הרצוי ובהן מתיכים את הפתיתים בטכניקות שונות שפיתחנו. בתום תהליך התכת הפלסטיק וקירורו אנחנו מבצעים פעולות גימור בהתאם למוצר: קדיחה, שיוף, חיווט וכדומה. בתהליכים אלו נוצרות שאריות פלסטיק, אותן אנחנו אוספים ועושים בהן שימוש ליצירת מוצרים חדשים, כך שאף חתיכת פלסטיק אינה מתבזבזת לשווא.

כל המוצרים של מון טרה נעשים בעבודת יד אצלינו בסטודיו, כך אנחנו מבטיחים את איכותם, ולכן כל מוצר שיוצא ממון טרה הוא ייחודי, יחיד ומיוחד. אנו מאמינים בגישת "אמת החומר", לכן אנו מקפידים לעבד את המוצרים כמה שפחות לאחר תהליך ההתכה והקירור. כתוצאה מכך תהליך הייצור נוכח ונראה בתוצר הסופי, בכל מוצר באופן שונה ומיוחד. 

כשרק התחלנו לחקור את הפלסטיק התייחסנו אליו כניסוי מדעי, עשינו מאות ניסויים קטנים וכל אחד היה ממוספר ומתועד באקסל: כמות החומר, טמפרטורת התכה, צבעוניות, ועוד... עד שבסוף הגענו לנוסחה המושלמת.

3. שניכם מגיעים מתחומים שונים, מה כל אחד מכם מביא למון טרה וליצירה שלכם יחד?

אנחנו ממש משלימים אחד את השנייה.
יובל: אני מביא את תהליך המחקר והפיתוח - ביצוע ניסויים, פתרון פתרונות יצרניים ולוגיסטיים וכו'.
תמרה: אני אחראית על העיצוב והאסתטיקה של המותג.  

4. איך אתם מחליטים איזה מוצרים לבנות? מה תהליך בניית הקולקציה שלכם?

רצינו מאוד שהמותג שלנו יכלול מוצרים שימושיים ופונקציונליים לבית, מקטנים ועד גדולים. בקולקציה הראשונה היה לנו חשוב להראות מגוון מוצרים, בחרנו מוצרים שאנחנו אוהבים והיינו רוצים לראות ולהשתמש בהם בבתים שלנו.