המלצות קריאה לקיץ - חמישה ספרים שאסור לפספס - Moxie TLV

המלצות קריאה לקיץ - חמישה ספרים שאסור לפספס

ביקשנו מהחברים בצוות המגדלור לאסוף עבורנו כמה ספרים אהובים להפליג איתם לחופשת קיץ מדומיינת ולנצל את פסק הזמן בחסות הקורונה לעונג צרוף. 
מקווים שתהנו כמונו לצלול לסיפורים פה מטה. 
(לחצו על הכותרות עבור כל ספר). 

לאהוב, לשוטט, להפליג / מחברות ומחברים שונים. תרגום: אנמרי בארטפלד, הראל קין, יהונתן דיין, יותם בנשלום, רעות בן יעקב. הוצאת תשע נשמות 2017
"ייתכן ששום אדם לא חש מימיו תשוקה לעפרון עופרת", כך נפתחת המסה המבריקה של וירג'יניה וולף "רדיפת רחובות: הרפתקה לונדונית", שהיא אחת משבע היצירות שאיגד העורך אוריאל קון באסופה של טקסטים רעננים ומעוררי מחשבה. לצד וירג'יניה וולף המשוטטת בלונדון, רוברט לואיס סטיבנסון מפענח את יסוד האהבה ואת מכשולי הנישואים, ולטר בנימין כותב סקיצות על המשוטט ועל הבטלה, גארנט קדוגן מתרגם אותן להליכה בצל הגזענות, הנרי דייוויד תורו מוצא את חירותו בחיק הטבע, בעוד שלגִי דה מופסאן נמאס מפריז הקפיטליסטית והוא מפליג לוונציה.
ממתק ספרותי מבית היוצר המקורי של ההוצאה העצמאית "תשע נשמות", המזמין לנסיעה קליידוסקופית בנבכי חשיבתם של סופרת וסופרים אהובים. הטעימה מהם, והמעבר מאחד לאחר, מייצרים מעין סיפור בתנועה שכיף לקרוא, שאותו קשה לשחזר.

 

The Autobiography of Alice B. Toklas Illustrated / Gertrude Stein (Author), Maira Kalman (Illustrator). Penguin Books 2020

 מהדורה מאוירת ויפהפייה של היצירה הידועה ביותר של גרטרוד שטיין, המלווה בעבודות אמנות של הסופרת והמאיירת האהובה מיירה קלמןהאוטוביוגרפיה של אליס ב. טוקלס נכתבה על ידי שטיין בשנת 1933 בסגנון ובקולה של אליס, בת זוגה לחיים, ונחשבת לאחד מספרי העיון הטובים ביותר של המאה העשרים בשפה האנגלית. הספר מתעד מערכת יחסים שנמשכת כמעט ארבעה עשורים, ו"אליס" מספרת בו על החיים התוססים והספרותיים של השתיים בקרב האוונגרד הפריזאי, ועל הסופרים, האמנים ואנשי הרוח הצבעוניים שאירחו בסלון הספרותי המפורסם ב-rue de Fleurus. מיירה קלמן מחיה את העולם הפריזאי הנוצץ הזה וחוגגת את החיים של שטיין וטוקלס בצבעים עזים, כפי שרק היא יכולה.

 כתבו לכם את השירה הזאת – שיחות על שירה / ענת שרון בלייס (עורכת). הוצאת גמא 2020
ספר מרתק, לפרקים מרגש עד דמעות, ובו הצצה אינטימית ומכבדת לעולמם הפנימי וליצירתם של משוררים ומשוררות מקומיים. הספר כולל תמלול של 13 שיחות מוקלטות עם משוררים ומשוררות, "שנתנו לי חוט איתו יכולתי להתהלך בשורותיהם ואותו אני מבקשת להושיט לכם, הקוראים והקוראות" - כפי שכותבת ענת שרון בלייס, עורכת ומגישה של תוכניות ספרות ותרבות ב"כאן תרבות", אשר קיימה את השיחות בביתם של המשוררות והמשוררים במהלך שני העשורים האחרונים.
משתתפות ומשתתפים: נורית זרחי, סמיח אל-קסאם, חביבה פדיה, מאיר ויזלטיר, ישראל אלירז, קרן אלקלעי-גוט, מירון ח. איזקסון, רוני סומק, שרון אס, טאהא מוחמד עלי, אמירה הס, אגי משעול, ארז ביטון.

הנערה מהדואר / שטפן צוויג. תרגום: טלי קונס. הוצאת מודן 2013
רומן מופלא, מצמרר ונוגע ללב שנמצא בעיזבונו של הסופר היהודי-אוסטרי שטפן צוויג, מגדולי סופריה של אירופה בין שתי מלחמות עולם, ששם קץ לחייו בשנת 1942. הספר פורסם לראשונה כמעט ארבעה עשורים לאחר מותו, ונחשב מאז לאחת מפסגות יצירותיו.
מלחמת העולם הראשונה הסתיימה אבל לא העוני הגדול. כריסטינה, צעירה ששכלה את אחיה במלחמה והתייתמה גם מאביה, מתגוררת בעליית גג עלובה עם אמה החולה. השתיים מתפרנסות בדוחק ממשכורתה הצנועה של כריסטינה, העובדת כ"סייעת דואר" באחד הסניפים הכפריים שבאוסטריה. כאשר היא מקבלת מברק ובו הזמנה לבלות עם דודתה העשירה חופשה במלון פאר, אורזת נערת הדואר את בגדיה העלובים וחוצה לראשונה את גבולות ארצה לחופשה חלומית באלפים השוויצריים.
שם, על גג העולם, היא מתחזה לבת עשירים מהוגנת, ומבינה לראשונה מה החמיצה וכיצד המלחמה והעוני גזלו ממנה את עלומיה. כשהחופשה נקטעת באחת עקב שערורייה, וכריסטינה נאלצת לשוב לחייה הקודמים, שום דבר כבר לא יחזור להיות כפי שהיה.

הבת האובדת / נילי לנדסמן. הוצאת כנרת-זמורה-דביר 2020
ברומן הרביעי שלה, בשפה עברית מקורית, גמישה ואקרובטית, ובדמויות ישירות-דיבור ומתוסבכות נפש, פורשת נילי לנדסמן רומן משפחתי חי ופרוע, מצחיק וכואב, סוג של רקוויאם אוהב-שונא לחברה הקיבוצית ולנחלת העבר.
היא לא תשוב. זה מה שאמרה גיבורת הספר, יולה - לעצמה, לאחיה הגדול והנערץ, לגיסתה הבלתי נסבלת, לאחיה הקטן והסטלן, לאביה הנוקשה והמחוספס. היא לא תשוב אליהם, לא לארץ, לא לקיבוץ. הם יכולים לחשוב שהשתגעה, שהיא בכת, ששטפו לה את המוח. הם יכולים לחסום את חשבון הבנק שלה, לשחד אותה, להתחנן בפניה. היא לא תשוב. אבל אז היא חולמת, ובחלומה הגורו שלה שולח אותה הביתה. והנה, היא שבה. אל המלחמות הקטנות, אל הטינות הקטנוניות, אל איבת העד שנטושה בין שבט הקצנלסונים שלה לחמולת השניאורסונים מהקיבוץ היריב, אל אביה בערוב ימיו. אל חצר המשק. אל הבית. אבל בבית נמצאת דיירת לא צפויה, האב משלח אותה מעל פניו, האחים שקועים בתככי חייהם והקיבוץ הוא מזמן לא מה שהיה - ואולי מעולם לא היה.

 תהנו !

המגדלור, חנות ספרים עצמאית, רחוב מקווה ישראל 18 תל אביב 
www.hamigdalor.co.il